Kompendium wiedzy z zakresu finansów publicznych, rachunkowości budżetowej i audytu wewnętrznego w procesie i czynnościach kontroli
TERMINY SESJI:
SESJA I 4.10.2019 r.
SESJA II 10.10.2019 r.
SESJA III 22.10.2019 r.
MIEJSCE: Warszawa
PROGRAM SZKOLENI
DZIEŃ I
- Finanse publiczne i ich rola w funkcjonowaniu państwa i samorządu terytorialnego w roku 2019.
- Budżet państwa, budżet środków europejskich a budżet jednostki samorządu terytorialnego –podobieństwa i różnice w poszczególnych rodzajach budżetów.
- Podstawowe definicje i zasady obowiązujące w finansach publicznych – konwencja pomiarowa oraz zasada „brutto” i zasada „netto” powiązania jednostki z budżetem.
- Istota i cel rachunkowości a problem definicji obowiązujących w finansach publicznych i odmiennego znaczenia niektórych pojęć obowiązujących w rachunkowości - praktyczne znaczenie inwestycji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych a odmienna definicja inwestycji w rozumieniu ustawy o rachunkowości, wydatki bieżące a wydatki majątkowe i zasady ich ustalania.
- Księgi rachunkowe i konta księgowe oraz zasady ich funkcjonowania, dzielenie i łączenie kont księgowych, dowody i zapisy księgowe na kontach księgowych planów kont - klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie na kontach księgowych.
- Pojęcie polityki rachunkowości na rok 2019 w świetle przepisów normujących zasady prowadzenia rachunkowości budżetowej.
- Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w roku 2019. - zasada rzetelnego i jasnego obrazu, zasada wyższości treści nad formą, zasada memoriału, zasada współmierności, zasada indywidualnej wyceny, zasada istotności, zasada ciągłości, zasada kontynuacji działalności, zasada ostrożnej wyceny oraz zasada kasowa.
- Zasady podziału ksiąg rachunkowych na księgi organu finansowego (budżetowego), księgi organu podatkowego i księgi jednostki oraz ich związek z planowaniem i wykonywaniem budżetu w roku 2019.
- Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej oraz powiązanie i rozliczenie z budżetem dochodów i wydatków budżetowych realizowanych przez jednostki wykonujące budżet.
- Zasady ewidencji dochodów i wydatków budżetowych – wzory księgowań w jednostce, w tym w zakresie zadań własnych i zleconych.
- Zasady ewidencji należności i zobowiązań budżetowych oraz zaangażowania – wzory księgowań w jednostce.
- Zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów– wzory księgowań w jednostce.
- Problem szczególny – zasady ewidencji podatku VAT w jednostce, w tym w ramach centralizacji rozliczeń w VAT oraz w zakresie mechanizmu podzielonej płatności i odwrotnego obciążenia VAT.
- Zasady ewidencji aktywów obrotowych oraz aktywów trwałych w jednostce – klasyfikowanie środków trwałych, zwiększenie do 10 tys. wartości jednorazowo amortyzowanych środków trwałych, zakres zastosowania paragrafu 605 i 606 oraz paragrafu 421.
- Zasady ewidencji wyniku finansowego i jego ustalenie w jednostce wykonującej budżet i plan finansowy a zasady ustalania wyniku wykonania budżetu za rok 2019.
- Sprawozdawczość budżetowa w zakresie budżetu państwa, budżetu środków europejskich, budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sprawozdawczość jednostek pozabudżetowych – zasady sporządzania sprawozdań typu „RB”, w tym sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych.
- Sprawozdawczość finansowa i nowe zasady sporządzania sprawozdań finansowych za rok 2018 - specyfika nowej informacji dodatkowej i jej związek z danymi wykazywanymi w pozostałych sprawozdaniach.
- Analiza danych budżetowych prezentowanych w sprawozdawczości budżetowej i finansowej – przykłady typowych nieprawidłowości występujących w praktyce.
- Audyt i kontrola środków krajowych i środków unijnych a system rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej obowiązujący w roku 2019.
- Odpowiedzi na pytania.
DZIEŃ II
- Funkcje finansów publicznych, system planowania i realizacji planu finansowego, zakres działalności jednostki organizacyjnej na tle prawnych podstaw funkcjonowania sektora finansów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem: ustawy o finansach publicznych, ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustaw szczególnych związanych z podstawami realizacji zadań publicznych. Tryby realizacji zadań publicznych na tle normatywnych postanowień aktów wewnętrznych (statut, regulamin organizacyjny) określających zasady działania jednostki.
- Zasady finansów publicznych na tle prawnych podstaw określających sposób realizacji zadania przez kierownika oraz pracownika jednostki, system finansowy obowiązujący jednostki sektora finansów publicznych, w tym:
- pojęcie sektora finansów publicznych, formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych,
- zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych,
- podstawy ustalania należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny, zakres czynności zmierzających do wykonania zobowiązania (wierzytelności),
- środki publiczne w aspekcie zasad ich ujmowania w planach finansowych, odpowiedzialność za legalną, terminową, skuteczną i efektywną realizację celów i zadań,
- podstawy procesu opracowania umowy, zróżnicowanie przedmiotowe zobowiązań zawieranych w obszarze wykonywania zadań publicznych, kategorie istotnych postanowień umownych, zabezpieczenia należytego wykonania umów i kryteria ich kontroli,
- zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne, prawne podstawy dokonywania wydatków, klasyfikacja wydatków i ich rodzajowe wyodrębnienie, tryby realizacji wydatków, kontrola wstępna procesu dokonywania wydatku,
- formalne i rachunkowe kryteria kontroli planowania i wykonywania wydatków publicznych,
- kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych jako podstawowe narzędzie identyfikacji obszarów zagrożeń w zakresie gromadzenia i wydatkowania środków publicznych.
- Dotacje jako szczególna forma wydatków publicznych - podstawowe prawa i obowiązki podmiotu zlecającego realizację zadań publicznych oraz beneficjenta otrzymującego wsparcie finansowe ze środków publicznych na tle reguł finansów publicznych, w tym:
- podstawy identyfikacji obowiązków podmiotu zlecającego realizację zadań publicznych oraz beneficjenta otrzymującego wsparcie finansowe ze środków publicznych,
- dotujący oraz beneficjent dotacji na tle sfery kontroli i oceny realizacji zadania; kryteria kontroli wykorzystania dotacji z uwzględnieniem problematyki podstaw merytorycznej weryfikacji sprawozdań składanych przez podmioty otrzymujące dotacje,
- przesłanki zwrotu dotacji na tle stwierdzenia: niewykorzystania dotacji, wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem bądź pobrania dotacji nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
- postępowanie w sprawie zwrotu dotacji; podstawy udzielania ulg w spłacie należności z tytułu dotacji.
- Podstawowe problemy praktyczne związane z gospodarką finansową na tle ustaleń państwowych organów kontrolnych – źródła i przyczyny stwierdzanych nieprawidłowości, skutki naruszeń przepisów prawa, praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących skutkować odpowiedzialnością kierownika oraz pracowników jednostki.
- Finanse publiczne w świetle zasady działania organów władzy publicznej „na podstawie i w granicach prawa”. Rodzaje i podstawy różnicowania odpowiedzialności (pracownicza, dyscyplinarna, karna, karno-skarbowa) za naruszenie ustawowo określonych zasad gromadzenia i dysponowania środkami publicznymi.
- Zakres podmiotowy odpowiedzialności:
- kierownika jednostki (art. 53 ustawy o finansach publicznych),
- pracownika jednostki, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu skutecznego powierzenia obowiązków,
- głównego księgowego jako pracownika szczególnego rodzaju.
- Charakterystyka czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych. Identyfikacja zakresu podmiotowego (kto odpowiada?) oraz opis znamion czynów zabronionych (za jakie działanie/zaniechanie odpowiada?), w tym w szczególności odnoszonych do art. 5 (należności jednostki), art. 11 (dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia), art. 15 (zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych), art. 16 (kary, odsetki i grzywny), art. 17 (zamówienia publiczne), art. 18 (sprawozdawczość, inwentaryzacja).
- Prawne uwarunkowania odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związane z wydatkowaniem środków publicznych w formie dotacji. Przykłady naruszenia dyscypliny finansów publicznych w świetle problematyki obowiązków podmiotu dysponującego środkami publicznymi oraz beneficjenta.
- Niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych na tle znamion czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych.
- Szczególne uwarunkowania wyłączenia oraz niedochodzenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (z przykładami), w tym art. 26 (tzw. kwota bagatelna) oraz art. 28 (znikomy stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych).
- Praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących skutkować odpowiedzialnością – dokonana na tle orzecznictwa sądowego oraz organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Przykłady naruszeń przepisów prawa związanych z orzeczonymi podstawami wymiaru kary wobec pracowników jednostki. Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz ich wymiar.
- Dyskusja. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
DZIEŃ III
- 1.Kontrola zarządcza w praktyce
- Podstawy prawne, a standardy – co trzeba, a co można?
- Standardy kontroli zarządczej w praktyce:
- środowisko wewnętrzne
- system wyznaczania celów i zarządzanie ryzykiem,
- mechanizmy kontroli
- Informacja i komunikacja,
- monitorowanie i ocena
c ) Kontrola zarządcza jako element nowoczesnego zarządzania:
- norma ISO 37001 System Antykorupcyjny w kontekście kontroli zarządczej,
- model przeciwdziałania nadużyciom COSO & ACFE
2. Kontrola zarządcza jako element systemu kontroli projektów UE:
- kryteria desygnacji, a kontrola zarządcza,
- system zarządzania i kontroli, a kontrola zarządcza,
- zobowiązania beneficjentów, a kontrola zarządcza,
- nadużycia finansowe, a kontrola zarządcza
- Wyniki kontroli NIK,
- Wyniki Kontroli KE i ETO.
3. Zarządzanie ryzykiem - wprowadzenie
- Ryzyko - czym jest, a czym nie jest?
- Zarządzanie ryzykiem jako obligatoryjny element kontroli zarządczej
- Wytyczne KE w zakresie zarządzania ryzykiem nadużyć
4. Zarządzanie ryzykiem w praktyce
- Jak identyfikować ryzyka?
- Jak przeprowadzić analizę ryzyka?
- Jak określać reakcję na ryzyko
- Jak stosować mechanizmy kontrolne?
- Kluczowe wskaźniki ryzyka (KRI),
- Raportowanie ryzyk.
5. Audyt wewnętrzny jako element systemu zarządzani i kontroli
- Audyt, a kontrola i ewaluacja - analiza porównawcza,
- Wymogi formalne funkcjonowania audytu wewnętrznego,
- Zasady realizacji audytu - krok po kroku.
6. Audyt efektywnościowy
- Zmiany w podejściu do kontroli - doświadczenia ETO i NIK,
- Audyt efektywnościowy i kontrola wykonania zadań w praktyce,
- Audyt efektywnościowy - krok po kroku,
- Audyt efektywnościowy, a wydatkowanie środków publicznych, w tym UE.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 1.430,00 zł netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 9:00 – 16:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Patrycja Zapadka
tel. (22) 46-49-719;
fax (22) 46-49-752
e-mail: patrycja.zapadka@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.
Karta zgłoszenia na szkolenie (do pobrania)
Oświadczenie VAT (do pobrania)